Sunday, January 23, 2011

Manusia Terkaya di Dunia Pada Tahun 2010, Bukan Bill Gates?

Seperti yang kita sedia maklum, sebut saje tentang manusia terkaya di dunia sudah tentunya nama Bill Gates meniti di setiap bibir mane-mane penduduk di atas muke bumi ni. Adakah korang percaya yang beliau bukan lagi manusia yang memegang gelaran itu? percayakah korang?

Untuk Pengetahuan korang, dekat sini aku nak share la sikit mengenai Senarai orang terkaya di dunia pada tahun lepas iaitu tahun 2010. Erm seperti pada tahun yang sebelumnya semua orang sedia maklum bahawa Ranking pertama manusia terkaya di dunia disandang oleh Bill Gates. Tetapi kini Bill Gate bukan lagi memegang Ranking No1 di dunia. Wah amat memeranjatkan setelah sekian lama Bill Gate Begitu selesa berada di Ranking No 1 di dunia, kini tidak lagi memegang gelaran manusia terkaya di dunia.

Persoalannya? siapakah yang berjaya meragut tempat pertama sebagai manusia terkaya di dunia daripada Bill Gates?. Siapa yang tak terkejut kan, Bill Gates yang merupakan Pengasas Microsoft dan juga merupakan lelaki terkaya di dunia selama 13 tahun berturut-turut kini tersungkur jatuh di tangga yang kedua. Bayangkan satu dunia gune window daripada microsoft yang diasaskan oleh Bill gates, mana tak kayanye die kan.

Manusia yang bernama Carlos Slim Helu dari mexico dan juga merupakan taiko telekomunikasi dari mexico telah berjaya mengalahkan Bill Gate pada tahun 2010. Carlos Slim Helu yang merupakan ketua dan CEO Telmex, America Movil yang merupakan syarikat telekomunikasi telah mengumpul kekayaan sebanyak 53.5 bilion Dolar berbanding Bill Gates sebnayak 53 Dolar Amerika. Wah, nampaknya Carlos telah berjaya mengalahkan Bill gates dengan angka tersebut.Nampaknye macam x la jauh sangat bezanya kan.

Berikut merupakan 10 senarai manusia terkaya diatas muke bumi ni...:




Dunia ade seorang lagi jutawan muda baru, iaitu Mark Zuckerberg yang berumur 25 tahun. Juga merupakan pengasas Facebook yang korang bangga-banggakan tu. Dianggarkan kekayaannya adalah sebanyak 4 billion US dollar pada tahun 2010. Seperti yang pernah aku ceritakan pada entry sebelum ni, Ranking Facebook dalam dunia adalah Pada tangga kedua selepas Google. Facebook telah berjaya menjadikannya antara lelaki muda terkaya di dunia


psst// Agak-agak kan, bila nama rakyat Malaysia akan tersenarai dalam ranking 10 terkaya di dunia? agak-agak korang boleh ke? hehe


Categories:

2 comments:

  1. Bill Gates still the coolest kot :)

    ReplyDelete
  2. Bill Gates tu suka manderam org... tu pasal kaya...

    satu lesen windows 7 home premium dan 3ratus... LOL

    ReplyDelete