Tuesday, January 25, 2011

Senarai Laman Sosial terbaik dan Popular

Hari ini Blog ini sekali lagi memaparkan senarai maklumat dan perkembangan semasa dalam dunia internet. Untuk pengetahuna pembaca sekalian, dalam dunia kita terdapat banyak rangkai laman web sosial yang wujud di atas muke bumi ni. Wow amat dahsyat kan. tetapi dalam bnyak-banyak tu kita lebih mengenali Facebook yang rata-ratanya ramai penduduk Malaysia dan dunia menggunakan Facebook.

Pada zaman facebook baru nak naik dulu, kebanyakan kita banyak menggunakan Myspace, friendster dan tagged, haha nmpaknya semua tu macam tak lg relevan kan. Hatta aku sendiri pon memang ketagih main facebook. Dengan kemunculan facebook sekaligus mengurangkan traffic laman sosial yang lain. aku pon sedar semua kawan aku yang menggunakan myspace kini beralih kepada facebook sehingga menyebabkan laman Myspace aku sunyi dan sepi, diam seribu bahasa. haha bapak boring kan.

Berikut adalah sedikit sebanyak info mengenai laman sosial yang terdapat diatas muke bumi ni :

Facebook
sesuai untuk kegunaan umum. Diasaskan oleh Mark Zuckerberg, sekarang berumur 25 tahun. Dianggarkan pengguna facebook ialah sebanyak 300,000,000 dan terbuka kepada pengguna berumur 13 tahun keatas. wah amat dasat.

Twitterr
Bersifat umum dan terbuka kepada mana-mana pengguna. Mempunyai jumlah keahlian sebanyak 44,500,000


Myspace
Sebuah laman sosial yang popular dan top pada suatu ketika dahulu, diasaskan oleh Tom Anderson. dikatakan mula mengalami kejatuhan pada tahun 2007 dan 2008, dan sedikit sebnyak Myspace sudah berubah wajah dan banyak diperbaharui untuk memperbaiki reputasi laman tersebut. Pengguna akaun Myspace yang berdaftar ialah sebnyak 263,920,102 woo ramai kan. tp sayangnya traffic die kurang gara2 ramai da yang tak log in.

Hi5
Aku pon tak berapa nak gune mende ni tapi Hi5 dikatakan popular di India, Mongolia, Portugal, Thailand, Romania, Jamaica, Africa Tengah dan Amerika Latin tetapi tidak popular di Amerika syarikat. Mempunyai pengguna seramai 80 juta orang.

Friendster
Friendster amat popular di asia Tenggara, tetapi tidak lagi popular dibarat, dan tidak tersenarai dalam 10 ranking laman sosial paling popular lg pada hari ini. Terbuka kepada pengguna 16 tahun keatas dan kanak2 tidak dibenarkan. Tapi ade jugak kanak-kanak yang guna. Tapi gune dgn cara menipu umur..hehe

Tagged
Laman sosial yang berpusat di san Francisco, california, Amerika Syarikat. Ditubuhkan pada tahun 2004. Tagged membolehkan ahlinya bermain permainan bertemu orang baru berdasakan saranan. Memang mudah la nak cari kawan dan berkongsi hadiah maya. Tagged kini dilawat oleh 7.6 juta pengguna As dan 27 juta pengguna dari seluruh dunia.

berikut adalah ranking laman sosial berdasarkan ebizMBA Rank pada januari 2011
1.Facebook
2.Twitter
3.Myspace
4.Linkedin
5.Ning
6.Tagged
7.Classmate
8.HI5
9.Myyearbook
10.Meetup

yang ni lak perbandingan antara laman web sosial dari segi security, Network Features, Search, demoghraphics dan sebagainya.





1. Facebook
2. Myspace
3. Bebo
4. Friendster
5. Hi5
6. Orkut
7. Perfspot
8. Zorpia
9. Netlog
10. Habo
Categories:

4 comments:

  1. adik aku darjah 2 ade akaun FB.rilek je.teror kot chatting. hak3

    ReplyDelete
  2. sy aktif fb n tagged je.hi 5 n myspace stkt wt akaun je

    ReplyDelete
  3. twitter?? ramai dh org bertweet ne..tp tk pernah try..even ngan fb ne pun dh byk masa spent kt fb..

    jgn smpai melekakan sudah laa

    ReplyDelete
  4. myspace paling power mase zaman aku stdy dulu mase tu thun 2006 skrg nie fb plk yg gle2 ramai gne...

    ReplyDelete