Thursday, January 20, 2011

Mengenai Internet Browser Yang Kita Tak Pernah Tahu

Adakah Korang tau apa itu browser? aku rasa kebanyakan pengguna internet rata-ratanya semua tau ape itu browser. Istilah browser jarang digunakan oleh kebanyakan pengguna internet. Kebiasaannya kita hanya menyebut Mozilla, Internet Explorer atau Google Chrome.


Apa itu browser?
Browser ialah pelayar internet atau software aplikasi yang berfungsi untuk menampilkan, mengambil dan memberikan informasi sumber-sumber yang berasal daripada World Wide Web ( www ). www ni la yang bese korang tngok contohnya macam www.facebook.com.

Jadi korang da tau sedikit sebanyak kan mengenai Browser ni. Seperti Post aku yang lepas iaitu mengrenai Google. Kita memerlukan Google sebagai medium untuk kita search atau mencari maklumat. Untuk menggunakan Google kite memerlukan pelayar internet ataupun browser untuk berbuat sedemikian. Kebiasaannya kita semua tidak memanggilnya browser, kita hanya mennyebut nama browser tersebut seperti Google, Internet Explorer, opera dan Firefox. Agak-agak kan, korang guner Browser ape ye untuk baca blog ni?

Kalo nak citer satu-satu tentang broser ni, memang banyak la, dari segi siapa developer die, sejarah, jenis2 dan lain-lain. Untuk pengetahuan korang, browser yang kita tak kenal dalam dunia ni memang banyak dan memang tak terucap dengan kata-kata, cuma yang terkenal dan kebiasaan penduduk muka bumi ni gune adalah seperti mozilla, Firefox, Opera dan Internet Explorer.

Ni ha senarai Browser yang wujud atas muka bumi ni :
1. Internet Explorer
2. Mozilla Firefox
3. Google Chrome
4. Opera
5. Safari
6. Netscape Navigator
7. Sea Monkey
8. K-Meleon
9. Amaya
10.Midori

dan lain-lain, rasanya x larat kot aku nak tulis dekat sini.

Dah la banyak Browser, entah sape la yang gune semua tu kan, alih-alih yang femes dan biase kite gune ialah Firefox, Google chrome & Opera. Ha yang macam tadi la yang aku sebut tu. Tapi persoalannye kan, dalam banyak-banyak browser tu, agak-agak korang? mane satu yang terbaik dan ramai pengguna? haha persoalan tu akan dirungkaikan sebentar lagi pada perenggan yang berikutnya.

Mari kita saksikan The top 10 Ranking Browser Terbaeekkk 2011...jatuh kepada..:
1.Mozilla Firefox
2.Google Chrome
3.Internet Explorer
4.Opera
5. Safari
6.Maxthon
7.Flock
8.Avant Browser
9.Deepnet Explorer
10.PhaseOut

Sekarang segala persoalan telah berjaya dirungkaikan.Kajian ini dibuat berdasarkan prestasi, kelajuan, security, adakah ia mudah untuk digunakan, serbaguna dan sebagainya. Tp bagi aku la kan Firefox memang yang terbaik dan laju serta pelbagai fungsi then keduanya aku suke pakai google chrome sebab nampak ringkas dan best. So ape lak pendapat korang tentang browser yang korang selalu guna dan minat?
Categories:

0 Orang Membebel:

Post a Comment