Thursday, March 24, 2011

Pabila Bumi Kita Marah Dan Merajuk...


Assalamulaikum pembaca sekalian. Hari ni sandx nk bercerita sikit mengenai pemerhatian sandx sejak sekian lama. Sandx bukan sahaja pencinta dunia IT dan komputer malah sandx juga cintakan Alam sekitar yang kini makin lama kian musnah akibat kerakusan dan kebodohan manusia sendiri. Sedar dan tak sedar semuanya berlaku dalam sekelip mata dalam kelalaian dan kerakusan manusia tu sendiri.

Sandx selalu perhatikan alam ciptaan Tuhan yang indah ini. Kini sandx dapat rasakan yang bumi kita kini dah x stabil dan x seperti dulu-dulu, senang cakap bumi dah marah, merajuk dan cukup meluat dengan makhluk yang bernama manusia yang tinggal diatasnya. Peperangan dan pertumpahan darah, tamak haloba, rasuah, pencemaran, maksiat dan segala dosa-dosa yang ada, sudah menjadi perkara biasa saban hari. Pembuangan bayi, kes bunuh, rogol, ragut, rompak semuanya macam perkara biasa hari ini.
Persoalannya? mengapa sandx cakap macam tu?. sedar tak sedar dunia kita ni sudah menghampiri hari kiamat. Dunia sudah di akhir zaman. dan bnyak tanda-tanda kecil kiamat sudahpun berlaku sekarang. Antaranya masa dirasakan singkat, setahun bagaikan sebulan, sebulan bagaikan sehari dan sehari berlalu dalam sekelip mata, peperangan bnyk berlaku, bencana alam dan lain2.
 Ops bencana Alam?? haha itulah sandx nak cakap, mmg bumi kita dah merajuk dan benci dengan sikap manusia akhir zaman yang sering melakukan dosa dan kerosakan diatas muka bumi ni. Kalau korang perhatikan kejadian tanah runtuh kerap berlaku dimana-mana, banjir kilat, gempa bumi, dan tsunami yang sekarang kita lihat sangat kerap berlaku. Kalau boleh sandx rasa bumi ni nak hapuskan semua manusia yang bnyak melakukan dosa diatas muka bumi. bumi kita dah tua dan uzur.

Sedar tak sedar korang sendiri pon boleh tngok, sekarang musim pun dah tak menentu. Sepatutnya bulan mach adalah musim panas tapi sekarang?? hujan dan sejuk.... nampak kan, makhluk yang tinggal dekat atas bumi ni kebanyakannya tak pernah nak menghargai bumi kita. Pokok-pokok dan hutan-hutan seharusnya jangan lah ditebang, ini tidak sekali tebang hancur dan jahanam ekosistem. tempat yang dahulunya indah dan cantik kini jadi tempat yang menyakitkan hati bila dipandang. 

Ingtlah segala  kerosakan adalah berpunca dari tangan manusia itu sendiri. bukankah bumi itu juga makhluk tuhan. Mengapa tidak die punyai perasaan?? siapa tahu kan, kalau tak takkan lah jadi semua bencana alam tu kan. Dan semuanya pon mmg atas kehendak Allah yang esa.

Masihkah korang ingat? time bumi menangis-nangis ketika ia tidak rela tanah daripadanya diambil oleh malaikat untuk dijadikan Adam?? mengapa ya?? haha persoalannya memang sudah lama terjawab..Namun semuanya tuhan lebih mengetahui...Wallahualam....

Pssttt : berfikit sejenak apa yang dah berlaku pada bumi sejak sekian lama............Sebenrnya kita semua masih selamat dan aman kerana masih terdapat orang yang beriman diatas muke bumi ni yang berdoa dan sujud kepada ilahi, kalau tak tuhan dah musnahkan bumi ni sebenarnya....

23 comments:

  1. dunia nak kiamat macam2 jadi ,ya allah

    ReplyDelete
  2. betul manusia sekarang macam2 nak buat atas bumi nie. Kiamat pun sudah semakin hampir. tanda2 sudah nampak kan..

    Dalam Tandas Pun Boleh

    ReplyDelete
  3. manusia xkan puas selagi bumi ni belum betul2 musnah...waktu tu baru la nk menyesal...

    BTW...jom BW...
    http://airzone09.blogspot.com/2011/03/hantu-melayu-vs-hantu-cina.html

    ReplyDelete
  4. dunia dah nk kiamat mcm2 akan berlaku :)

    ReplyDelete
  5. dunia nak kiamat..
    syukur ngn keadaan kite yg msh selamat ni..
    alhmdllh..:))

    ReplyDelete
  6. macam2 dah kita buat pada bumi kita =(

    ReplyDelete
  7. tatootnyew....mcm2 bencana skrg ni..huhu...

    ReplyDelete
  8. dunia dah hampir qiamat...
    ni plak gempa bumi kt myanmar...
    smoga negara kita terlepas dr smua ni...

    ReplyDelete
  9. semakin hampir kita dengan kiamat..
    semoga kita semua ditetapkan iman...
    amin~

    ReplyDelete
  10. takut dengan keadaan dunia sekarang! :(

    ReplyDelete
  11. Allah lebih tahu kenapa manusia dicmpak ke bumi walau bumi x suka ,,,=(

    semoga orang-orang macam u nh boleh tolong slamatkan bumi kita insyaallah =)

    ReplyDelete
  12. Astanghfirullah.takuttnya.semoga kita sentiasa dilindunginya :)

    ReplyDelete
  13. yang jahat dipandang mulia..
    yang baik dipandang hina..

    bumi sudah tua..
    maksiat merata-rata..
    ramai lelaki nak jadi wanita..

    kiamat hampir tiba :(

    ReplyDelete
  14. sampai masa.. semua akan berakhir...

    ReplyDelete
  15. Apa yang berlaku kita jadikan sbg ikhtibar untuk kita memperbaiki diri kita agar lebih menyanyangi bumi dan Mencintai Allah S.W.T, dalam erti kata lain senantiasa memikiran " Kerjakan perintahNya yang Maha Esa dan tinggalkan segala laranganNya ". Wallahualam. Entri yang menarik utk dikongsikan dan apa2 pun selamat berkenalan Wan Sandx.

    ReplyDelete
  16. Dunia sudah diakhir zaman. Maka bangkitlah wahai manusia yang sellau leka dengan nikmat dunia . (^_^)

    ReplyDelete
  17. bumi dah menangis . mcm mcm kita buat . huhuhuh .

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum...


    bumi pun tahu merajuk..esok2 kiamat pulak..

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete
  19. teknologi tanpa kawalan camnie laa jadinya..sebagus mana pun teknologi kita jgn lupa bumi kita dah tua...beringat lah~

    ReplyDelete
  20. bumi dah semakin tua , tapi mnusia x penah sedar :(

    ReplyDelete