Saturday, August 6, 2011

Tolong Makan Saya, Please!!!


Assalamualaikum Sandx ucapkan pembaca blog sekalian. Wow agak hangat dan pelik ye topik entry sandx kali ni? tolong makan aku? makan diri sandx ke?? hehe oh noo, saya x boleh dimakan lebih2 lagi makan seorang manusia tu jelas haramnye hehe. Memandangkan Ramadhan menjelma lagi kali ni, sandx ada sedikit pandangan la menjelangnya ramadhan ni jom santai2 baca entry ni.

Sebelum tu, selamat berpuasa kepada pembaca blog ni. Puasa jangan x puasa tau Bukannya apa, time bulan puasa ni la ramai yang diserang gastrik secara mengejut. katanya x boleh puasa, eeh? sebelum ni sihat je kan x pernah sakit pon. tu lah alasan bagi insan yang malas berpuasa, lagipun korang kena ganti jugak puasa tu tapi bezanya pahala x sama la kan macam pahala di bulan ramadhan ni.

Berbalik kepada tajuk entry, "tolonglah makan saya" kata Encik nasi, mee goreng, murtabak, atau kuih muih yang korang beli tu. Sandx sendiri kesian tau tengok nasik-nasik dan kuih-kuih tu, bukannya apa bulan puasa memang lah puasa tapi time nak membeli makanan kat bazar tu, mak ai tak cukup tangan nak pegang makanan last-last time berbuka, tak abis jugak kesemuanya dimakan, kalau bagi kucing tak pe lah jugak ni membazir buang dalam tong sampah macam tu je . Begitulah pujukan nafsu yang kelaparan dalam diri kita tu, yang kesian makanan tu, habis busuk dan basi sebab tak makan, maka menangislah mereka dipinggirkan yang dosa sapa? kita juga. Tepuk dada tanyalah nasi tu..hehhee


Bebulan puasa ni manusia memang la puasa, siang kelaparan ibarat kebuluran sepuluh hari tak makan tapi di malam hari kekenyangan bagai sepuluh hari makan tanpa henti. sebenarnya sandx pon macam tu, sebab tu la sandx tulis entry ni sebab nak ingatkan kepada diri sendiri n pembaca blog ni jugak.hehe\

Kebanyakan dari kita ni puasa lapar dan dahaga sahaja, tapi lidah,telinga, dan mulut dan lain2 pancaindera yang ada tak puasa pon. Kita gagal mendidik diri kita supaya beribadah sepenuhnya dibulan ramadhan ni. Banyak ganjaran kan. Masa ni la kita nak didik diri kita agak menjadi insan yang lebih baik. Cuba kita lihat siapa diri kita, sebelum ni kita hanya menyalah kan encik syaitan yang menghasut kita ke arah kejahatan dan pembaziran tapi cuba kita lihat mengapa ianya masih berlaku? ianya adalah disebabkan nafsu kita, kita tak dapat menundukkan nafsu kita, itulah kenapa sebabnya kita masih sama seperti sebelum ramadhan


Cuba kita lihat di negara lain betapa mereka kekurangan sumber makanan untuk dimakan dan hinggakan nasi yang terjatuh diatas lantai sanggup mereka kutip demi untuk mengalas perut mereka. Jika nak dibandingkan di negara kita. Kita hidup terlampau mewah, dimana-mana sahaja ada makanan. Nak makan apa2 je, tuhan masih berikan kita rezki. Selepas sembahyang tarawih pon masih lagi disediakan makanan moreh untuk kita. Kita beruntung sebenarnya.

Akhir kata dari sandx, makanlah ikut keperluan tapi bukan mengikut hawa nafsu. Elakkan pembaziran jika ada yang berlebihan berilah kepada rakan anda atau mereka yang memerlukan. Ianya adalah satu ibadah di bulan puasa ni. Usah biarkan makanan anda menangis sayu dan merayu-rayu meminta untuk dimakan...okey... :)

P/s : Kepada yang malas puasa tu, ajarlah diri tu berpuasa, setahun sekali je, Kemenangan bagi orang yang berpuasa adalah apabila ianya berjaya menyempurnakan Rukun Islam Ke-Empat dengan sempurna di situlah nikmat dan kepuasannya akan kita rasa.




Categories:

23 comments:

  1. moral...kena berpada pada..bersederhana..itu yang sebaiknya..betul tak..

    ReplyDelete
  2. Si Para para :
    ye betul sekali, hehehe

    ReplyDelete
  3. dsbbkn itu,kenalah elakkn beli mknn byk2 di bazaar.hehe

    ReplyDelete
  4. hahaha . 2 r .
    membeli ekod nafsu .
    cam 2 la jd nya .
    last2 membazir .
    baek masak sndiri kat umah . ag sodap .ngee

    ReplyDelete
  5. sebab tu gi bazar tak boley bawak duit banyak2.. hehe..

    ReplyDelete
  6. berbuka dengan kadar yang cukup itu lebih berkat...

    ReplyDelete
  7. sebab tu tak pernah pergi bazar..g kirim kat org je..lagipun msk sndiri..kang tak abis rasa kesian kat mknan tu,..huhu..control napsu di bulan Ramadhan tersangatlah penting yer ;)

    ReplyDelete
  8. beli sesikit lagi bagus kan kan ? nanti tak habes makan , membazir . menanges makanan2 tu . HHIK ;)

    http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/08/bulan-puasa-ade-exam-pun-syiokk.html

    ReplyDelete
  9. ahaa.. betol tu.. jangan ikotkan sangat nafsu time nak membeli tuh.. kene control. sian kat badan jugak. puase 1 ari, tapi last2 pakse masok makanan macam2 at one time. terkembang2 perot tuh.. selamat berpuase tuan blog!

    ReplyDelete
  10. moral lagi : jage nafesuuu yer kawan2

    ReplyDelete
  11. wahahhah..mmg betul tu..time puasa macam2 nak beli..smpai x terhabis makan..huhu

    ReplyDelete
  12. betul tuh, beli banyak2 mkn xabs..
    kalau blh smpan xpe, sahur leh mkn tp yg dh xleh smpan mcm mna lak kan..xnafikan tiap org msti prnh mcm ni kan.. sma gak sy.. tp skrg dh xmcm tuh.. insaf dh.. sy prnh nsht kwn jgn mmbzr msa blm pose tp blik2 sy pulak yg kena kan.. huhu

    ReplyDelete
  13. a'ah topik lbih kurang... baguslah kan.. atleast kita sedar awal dan dlm waktu yg sama mudah2an entri kita dpt membuka mata mereka2 yg suka membazir. sy pun slalu ingatkan diri sendri supaya berpada2..

    ReplyDelete
  14. kebiasaan kita ni kalau nk berpuasa itu ini nak makan..tengok nasi terasa nak makan, tgk mee pun sedap, tgk ayam golek pun sedap..last2 beli semuanya tak abis dah membazir..kena ala kadar lah..

    ReplyDelete
  15. “Sesungguhnya Allah menjadikan bulan Ramadhan sebagai arena perlumbaan melakukan ketaatan bagi makhlukNya, kemudian ada yang berlumba-lumba hingga MENANG dan ada pula orang-orang yang tertinggal lalu KECEWA. Tetapi sangat menghairankan ialah peserta yang tertawa-tawa di saat orang lain memecut untuk meraih kemenangan.”

    jom berlumba http://ladysyafiah.blogspot.com/2011/08/ganjaran.html

    ReplyDelete
  16. hee. salam Ramdhan ;)

    wan pun jgn membazir naa

    ReplyDelete
  17. dalam islm kan mengamalkan sikap bersederhana..


    kesian budak tu...terharu tgok

    ReplyDelete
  18. kalau kita rasa susah, ade lagi org yg lebih susah...
    kalau kita senang, jangan dilupa pda yang susah...

    kalau rsa lapar dan dahaga dibulan pose, meh singgah kt blog Cik Semut, ada tips :

    http://semut-senyum.blogspot.com/2011/08/tips-mengurangkan-rasa-lapar-dahaga.html

    ReplyDelete
  19. makan jgn ikut nafsu :) sory bro lame x lepak blog ko nie.. :)

    IKLAN GANGSTER BUKAN KL GANGSTER

    ReplyDelete
  20. untunglaah bagi sesiapa yang berpuasa...naseb baek ak pose~ :)

    ReplyDelete