Saturday, April 2, 2011

Hukum Umat Islam Menyambut April Fool


Sedar tak sedar sekarang kita sudah melangkah Masuk ke bulan April, fuh sungguh cepat masa berlalu. Seperti entry sandx yg sebelum ni, sandx ada bercakap mengenai masa, kiamat dan bumi. Sila baca entry ni. Pabila Bumi Kita Marah Dan Merajuk....masa pantas dan cepat berlalu itulah tanda2 kiamat.

Kita abaikan bab masa tu, hari ni sandx nk bercakap dan bercerita tentang Hukum umat islam menyambut April Fool .Bolehkah kita sebagai umat Islam menyambut April Fool? apakah sejarahnya?? dan kenapa ianya disambut?.


Seperti semua orang sedia maklum, tiap kali masuknya 1 April setiap tahun ramai orang yang bergurau, menipu dan memperbodohkan kawan-kawan atau sesiapa sahaja bagi tujuan untuk menyambut dan meraikan hari April Fool yang tidak diketahui ape motif ianya disambut. Namun tak semua peduli akan perasaankan orang lain, akibat perbuatan bodoh yang memperbodohkan orang lain itu. Sedar dan x sedar budaya kotor ni makin menular dalam manyarakat kita khususnya bg orang2 melayu yang beragama Islam.

Sudah menjadi kebiasaan masyarakat kita meniru budaya barat, yang sandx peliknya perkara-perkara yang bodoh dan x berguna, ade saje masyarakat kita tiru lebih-lebih lagi golongan muda. Tapi bab2 yang ilmiah atau yang bermanfaat x de lah pulak nk tiru. felik dan ajaib betul.

Ok berbalik kepada tadi, April Fool ni sebenarnya diraikan sempena kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada suatu masa dulu. Dulu Islam merupakan satu kuasa yang memerintah dunia. Tapi akhirnya jatuh ke tangan Orang-orang kristian akibat kelemahan orang Islam di Akhir pemerintahannya.

Penduduk Islam di Sepanyol bersembunyi didalam rumah masing-masing untuk menyelamatkan diri daripada tentera Kristian. Akan tetapi tentera kristian tidak berpuas hati dan ingin menghapuskan orang-orang Islam dari muka bumi sepanyol.

Penduduk Muslim diberitahu oleh tentera Kristian bahawa mereka boleh berlayar keluar daripada sepanyol dengan selamat bersama-sama barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal yang berlabuh di Perlabuhan. Pada awalnya orang-orang Islam berasa risau dan menganggapp ianya satu penipuan oleh pihak Kristian. Maka mereka pergi sendiri ke pelabuhan untuk memeriksa sendiri kapal tersebut.

Setelah mereka berpuas hati akhirnya mereka membuat persiapan untuk bertolak. Keesokan harinya pada 1 April, mereka berangkat menuju ke pelabuhan bersama barang keperluan mereka.

Perasaan sandx bagaikan dirasuk menahan marah bila membaca cerita ni, Sayang seribu kali sayang, rupanya ianya suatu penipuan besar dan jahat yg telah dirancang rapi pihak Kristian. Semasa orang Islam menuju ke pelabuhan pada masa inilah tentera Kristian mengambil kesempatan menggeledah rumah umat Islam dan kemudia dibakar keseluruhannya.

Sayang seribu kali sayang sekali lagi, umat Islam lansung tidak sempat menaiki kapal tersebut akibat dibakar oleh orang2 kristian. Dan kemudiannya mereka menyerang umat Islam yang terdiri daripada wanita, orang2 tua kanak2 dan lain-laim. Mereka membunuh tanpa rasa belas kasihan dan penuh kekejaman.

Mereka meraikan peristiwa berdarah ini di sepanyol setiap tahun. Kini bukan sahaja ianya disambut di sepanyol setiap tahun malah ianya disambut diseluruh dunia termasuklah rakyat malaysia yang beragama Islam sendiri. Sebab itulah namanya April Fool, nampak sangat ianya bertujuan untuk memperbodohkan umat Islam yang dibunuh tanpa belas kasihan.

So Kepada saudara seagama sandx, Sandx harap kita semua sedar dan saling ingat mengingati, banyak lagi cara bergurau yang boleh diterima ramai dan tidak melanggar batasan agama dan bukannya dengan cara menipu dan memperbodohkan orang lain. Ingat Islam itu indah dan sempurna dan melengkapi segalanya. Maka Haram lah hukumya menyambut Valentines day

 p/s : Harap artikel sandx yang biasa-biasa dan ringkas ni dapat menambahkan lagi pengetahuan pembaca blog ni........




Categories:

6 comments:

  1. Thanks perkongsian ilmu ni yerr :)

    ReplyDelete
  2. dtg balas kunjungan :)
    sy dah terlupa pun psl april fool tu..& tak ingt dah pun tarikhnya.

    ReplyDelete
  3. mmg dah lama tau sejarah april fool ni . . pmbunuhan umat Islam secara beramai2 oleh orng2 sepanyol . . :(
    lgipn , apa2 je perayaan orng2 yg bkn Islam , mmg haram dismbut . tp , Malaysia ni konon2 1 Malaysia , apa2 pn blh smbut sampai2 apa yg Allah kata haram pn 1 Malaysia smbut jugak . . nauzubillah . .

    ReplyDelete
  4. eeeeemmmmm susah nak komen. tapi bergantung atas org tu sendirilah.

    ReplyDelete